Deze week kreeg ik een interessante vraag van een werknemer. Hij was net gestart bij zijn nieuwe werkgever. Werkgever had beloofd dat hij voor aanvang van de werkzaamheden een schriftelijke arbeidsovereenkomst zou krijgen maar dat was niet gebeurd. Werknemer wilde weten of hij nu automatisch recht had op een vast contract.

Nee dus. Dat hangt af van de mondelinge afspraken die zijn gemaakt. Werknemer gaf toe dat werkgever met hem over een jaarcontract heeft gesproken en in dat geval heeft hij geen recht op een contract voor onbepaalde tijd. Maar hier schuilt natuurlijk wel een gevaar voor de werkgever. Want de wet neemt als uitgangspunt een vast contract. De tijdelijkheid van een contract moet expliciet worden overeengekomen. En als werkgever verzuimt dit vast te leggen in een contract, ontstaat er een bewijsprobleem. Als deze werknemer kwaad wil, kan hij simpelweg ontkennen dat er gesproken is over een tijdelijk contract. Het is dan aan werkgever om te bewijzen dat dit niet de afspraak was. Slaagt werkgever hier niet in, dan zit hij vast aan een vast contract (en een werknemer die hij waarschijnlijk inmiddels liever ziet vertrekken).

Bovendien zijn er een aantal bedingen die alleen geldig zijn als ze
schriftelijk zijn vastgelegd zoals een concurrentie- en relatiebeding of een tussentijds opzegbeding. Kortom, leg de gemaakte afspraken direct schriftelijk vast en zorg dat de werknemer deze heeft getekend voor hij start.